piatok, 16. augusta 2013

Vitamín D – podceňovaný liek (seriál 11.krokov ku zdraviu, 7.krok)

Čo by mohlo zachrániť 1 milión ľudských životov ročne? Mali by ste sa vyhýbať slnku? Natierate sa opaľovacími krémami v domnienke, že robíte správnu vec? Chodíte do solária? Viete ako by ste sa mali opaľovať? Všetko o vitamíne D sa dozviete v mojom 7.kroku ku zdraviu – Doprajte si dostatok slnka... 

Pokračovanie môjho seriálu 11.krokov ku zdraviu, v ktorom vám predstavím úžasné vlastnosti podceňovaného „lieku“ – Slnka, pred ktorým vás klamlivo varujú mnohí "odborníci". V mojom 6-dielnom článku sa dozviete, čo nám vlastne Slnko ponúka.

Aké liečivé vlastnosti má vitamín D? Čo je to vlastne vitamín D a ako ho môžete prijať? Čo vám hrozí v prípade jeho nedostatku? Kedy a ako by ste sa mali opaľovať? Aké chyby môžete urobiť pri opaľovaní? Ako sa prirodzene vyhnúť spáleniu a čo robiť v prípade spálenia? Prečo by ste sa mali vyhnúť opaľovacím krémom a aké opaľovacie krémy by ste mali vyhľadávať? Aký typ solária je bezpečný a prečo by ste sa mali vyhýbať väčšine bežných solárií? Odpovede na tieto otázky nájdete v 6-tich článkoch môjho 7.kroku ku zdraviu. Všetkých 6 článkov môžete nájsť tu


Slnko – zázrak z nebies

Mnohí odborníci vás neustále varujú pred vystavovaním sa slnku. Odporúčajú vám používať rôzne opaľovacie krémy, ktoré vás majú ochrániť pred spálením a následne pred vznikom rakoviny kože. Avšak je to všetko? Stačí sa vyhýbať slnku a natierať sa krémami? Čo ak je to naopak a dodržiavaním týchto odporúčaní si skrátite svoj život a ohrozíte svoje zdravie? Aby ste sa mohli rozhodnúť, komu budete veriť, musíte najprv pochopiť čo vlastne slnko produkuje, aké druhy UV žiarenia produkuje a čo spôsobujú tieto žiarenia. Musíte pochopiť, aký význam má vitamín D, čo je to vitamín D a aké má schopnosti. 

Obrovský počet štúdií jednoznačne dokazuje blahodarné účinky slnečného žiarenia (1). Predstavte si, že len 10 až 15 minút denne na slnku môže zachrániť 1 000 000 životov ročne. Rozsiahle výskumy vykonané v The Moore´s Cancer Center na Univerzite v Kalifornii odhadujú (2), že zvýšením hladiny vitamínu D3 u obyvateľstva, najmä v krajinách severne od rovníka, by sa predišlo ročne 250 000 prípadom rakoviny hrubého čreva a konečníka a 350 000 prípadom rakoviny prsníka. 

To je spolu 600 000 ľudských životov. Keď však do toho zahrnieme aj ostatné ochorenia, prídeme k číslu 1 milión ľudských životov ročne. To už stojí za zmienku, čo poviete? Podľa ďalších výskumov, optimalizovaním hladiny vitamínu D3 znížite riziko rakoviny o 60% (3). Celkovo, ak by ľudia mali dostatok vitamínu D3, bolo by ročne o asi 30% menej úmrtí na rakovinu (4), čo z počtu 2 milióny prípadov rakoviny ročne predstavuje významné číslo.

Vitamín D vás môže ochrániť pred:
  • 16 druhmi rakoviny – vrátane rakoviny čriev, prsníka, pankreasu, pľúc, prostaty, vaječníkov či kože
  • Cukrovkou
  • Srdcovými problémami
  • Vysokým krvným tlakom
  • Sklerózou multiplex
  • Osteoporózou
  • Psoriázou
  • Rachitídou – krivica (detské ochorenie)
  • Schizofréniou
  • Tuberkulózou
  • Svalovou dystrofiou (myopatia)

Tento zoznam je v skutočnosti oveľa dlhší, pretože sa vo vašom tele nachádza asi 25 000 génov (5), a z toho 3 000 je ovplyvnených vitamínom D (6). To je jeden z hlavných dôvodov, prečo vitamín D vplýva na tak veľa chorôb od rakoviny, cez autizmus, až po reumatoidnú artritídu. Vitamín D dokonca bojuje proti chrípke a nachladnutiu, pretože reguluje vyjadrenie génov, ktoré ovplyvňujú imunitný systém, a tie mu hovoria, aby atakoval a zničil škodlivé baktérie a vírusy. Vitamín D má významný vplyv na 36 orgánov v tele a bunky v tkanivách týchto orgánov biologicky odpovedajú na vitamín D. Medzi tieto orgány patrí kostná dreň, prsníky, črevá, obličky, pľúca, prostata, pokožka, sietnica, žalúdok alebo maternica (7).

V prípade rakoviny vás vitamín D ochraňuje hneď niekoľkými spôsobmi:
  1. Zvyšuje sebadeštrukciu zmutovaných buniek, ktoré ak by sa replikovali, mohli by viesť k rakovine
  2. Redukuje rozširovanie a reprodukciu rakovinových buniek
  3. Spôsobuje, že bunky sa stanú odlišnými (rakovinové bunky majú málo odlišností)
  4. Redukuje rast nových krvných ciev z už existujúcich buniek, čo je krok v zmene nečinných nádorov do rakovinotvorných

Samozrejme to nie je ani zďaleka všetko. Existuje množstvo fyziologických mechanizmov, ktoré sú spustené produkciou vitamínu D cez slnečné žiarenie. Niektoré z nich sú napríklad:
  • Nárast prirodzených telesných protizápalových cytokínov
  • Potlačenie cievnej kalcifikácie
  • Spomalenie rastu hladkého cievneho svalstva 

Vo všeobecnosti sa za normálne hladiny vitamínu D v krvi považuje hladina 20-56 ng/ml (50-140 nmol/l). Táto hodnota je však podľa mnohých odborníkov ďaleko za ideálom. V skutočnosti by hladina vitamínu D nemala nikdy klesnúť pod 32 ng/ml (80 nmol/l). Hladina nižšia ako 20 ng/ml (50 nmol/l) sa považuje za vážny nedostatok a výrazne zvyšuje riziko rakoviny prsníka a prostaty, či autoimúnnych ochorení ako skleróza multiplex a reumatoidná artritída. Pritom v zimných mesiacoch má priemerný ľudský organizmus hladinu približne len 15-18 ng/ml (37,5-45 nmol/l), čo je výrazny nedostatok, a tým pádom zvýšené riziko viacerých zdravotných problémov.
 
Zoznam všetkých ochorení a zdravotných problémov, na ktoré má vitamín D pozitívny vplyv:


Rakovina
Skleróza multiplex
Psoriáza
Vysoký krvný tlak
Crohnova choroba
Ekzémy
Srdcové problémy
Chrípka
Nespavosť
Autizmus
Prechladnutie
Strata sluchu
Obezita
Tuberkulóza
Svalová bolesť
Reumatoidná artritída
Salmonelová sepsa alebo septikémia
Zubný kaz
Cukrovka 1 a 2
Starnutie
Periodontálna  choroba
Športová výkonnosť
Makulárna degenerácia
Myopia (krátkozrakosť)
Preeklampsia
Epilepsia (záchvaty)
Neplodnosť
Astma
Migréna
Alzheimorova choroba
Cystická fibróza
Depresia
Schizofrénia
Svalová dystrofia (myopatia)
Rachitída
Osteoporóza


A k tomu by som mohol ešte pridať Parkinsonovu chorobu, pretože podľa jedného výskumu, 55% pacientov s týchto ochorením malo výrazný nedostatok vitamínu D (8). 


Aká je ideálna hladina vitamínu D?

Odporúčaná hladina vitamínu D v krvi je 50-55 ng/ml (125-137 nmol/l), pričom ideálna by bola hladina 50-70 ng/ml (125-175 nmol/l). V prípade konkrétnych zdravotných problémov sa odporúča hladina 70-100 ng/ml (175-250 nmol/l). Dosiahnuť hladinu 50-55 ng/ml si vyžaduje denný príjem približne 2 000-4 000 IU (1 IU = 0,000025 mg, 1 mcg = 40 IU) pomocou doplnkovej výživy, alebo stráviť denne okolo 12-15 minút na slnku, čo je najlepšie cesta, ako získať vitamín D. Avšak je to veľmi individuálne. Napríklad podľa výskumov organizácie GrassrootsHealth, potrebujete na dosiahnutie hladiny 40 ng/ml (100 nmol/l)  dávku orálneho vitamínu D až 8 000 IU denne.



Výskumy všeobecne poukazujú, že hladina 52 ng/ml (130 nmol/l) by mala byť dostatočná, aby ste predišli viacerým zdravotným problémom. Výskum z roku 2007 preukázal, že jedinci s hladinou 52 ng/ml mali znížené riziko rakoviny prsníka o 50% oproti tým, ktorí mali hladinu 13 ng/ml (9).

Na zistenie hladiny vitamínu D v krvi sa používajú dva typy testov. Prvý test je takzvaný 1,25(OH)D, a druhý je 25(OH)D, ktorý je nazývaný aj 25-hydroxyvitamin D. Tento druhý typ testu by ste mali preferovať, pretože je oveľa presnejší a je lepším ukazovateľom vášho celkového zdravia. Výsledok celkového 25-hydroxyvitamin D testu je súčtom hladín vitamínu D3 a D2 - 25(OH)D = 25(OH)D3 + 25(OH)D2. Vitamín D2 sa však v tele prirodzene nevyskytuje a prijať ho môžete len zo stravy, preto ak ho neužívate zvlášť, tak výsledok vám ukáže iba hodnotu vitamínu D3, čo je prirodzená forma vitamínu D. 


V 2.časti sa dozviete, aké riziká vám hrozia, ak budete mať nedostatok vitamínu D. Tiež sa dozviete, čo je to vlastne vitamín D, aké má formy a ktorú formu a prečo by ste mali preferovať. Taktiež sa dozviete, prečo by ste mali prijímať vitamín D v prvom rade zo slnka a či sa môžete predávkovať vitamínom D.