piatok 24. mája 2013

Omega-6 cesta do nemocnice (11 krokov ku zdraviu, 4.krok)

Sú rastlinné oleje pre vás to pravé? Pomôžu Vám pomôcť predísť zdravotným problémom? Sú margaríny skutočne zdravšie ako maslo? Sú dnešné ryby vhodným zdrojom omega-3?  

Štvrtý článok môjho 4.kroku ku zdraviu- Konzumujte dostatok správnych tukov. Predchádzajúce články si môžete prečítať tu.


Moje krvné testy

Ešte predtým ako sa napojím na koniec 3.článku, chcem vám niečo povedať. Včera som bol na krvných vyšetreniach, aby som si potvrdil správnosť svojich tvrdení a svojej niekoľkoročnej stravy, ktorá ma zbavila miernej nadváhy a všetkých zdravotných problémov. Medzitým, ako som vypustil tretí článok a začal písať tento článok som si išiel pre výsledky.

Včerajší test na indikán v moči, ktorý určuje zvýšenú toxicitu v tráviacom trakte vplyvom narušeného trávenia bielkovín a konzumáciou nesprávnych druhov potravy, bol pekne negatívny. Čo sa týka krvi, všetko bolo krásne. Samozrejme, že vzhľadom na to, aby mohol farmaceutický priemysel predávať statíny, znížila sa odporúčaná hladina cholesterolu zo 6 mmol/L na 5. Ja som mal 5,12.

Paradoxom je, že sestrička mi povedala, že: „všetko je v poriadku, len máte mierne zvýšený cholesterol.“ Asi viete, čo som si pomyslel. Ďalšia zarážajúca vec pre mňa bola, keď som uvidel, že HDL a LDL hodnoty tam nie sú. Preto idem znova v pondelok na ďalší odber, pretože celkový cholesterol ma nezaujíma. Chcem však poďakovať svojej doktorke pani Marte Kohútovej a pani sestričke za veľmi milý a poctivý prístup. Moje výsledky boli nasledovné. Na svoju obhajobu však chcem povedať, že ako profesionálny športovec, som už 3 týždne zranený a kvôli prasknutej chrupavke a vode v kolene, som už 3 týždne nemal žiadny pohyb, takže výsledky sú asi horšie:



Krvné vyšetrenie- Martin Chudý 19.4.2012
   
Názov metódy
Výsledky
Referenčné medze
Jednotky
Skutočné riziko podľa Dr. Josepha Mercolu
Lipidové parametre
S_Cholesterol
5,12 =
197,88 mg/dL
2,90-5,00
mmol/l - milimol/l
Nad 300-330 mg/dL = 7,76 - 8,64 mmol/l

Keď je pomer HDL/celkový cholesterol – menej ako 24%

S_Triglyceridy
0,38 =
33,687 mg/dL

0,10-1,70
mmol/l - milimol/l
Keď je pomer TGL/ HDL – nad  2
Metabolity
S_Glukóza
4,2 =
75,6 mg/dL
4,1-5,9
mmol/l - milimol/l
Viac ako 100 mg/dL
FW 1 hod.
10
1-11
mm

FW 2 hod.
18
3-21
mm

Krvný obraz
Leukocyty WBC
6,22
3,8-10,6
x10 Ù 9/l

Erytrocyty RBC
5,15
4,4-5,9
x10 Ù 12/l

Hemoglobín HGB
148
130-180
g/l –
gram/ liter

Hematokrit HCT
0,420
0,400-0,520


Str.ob.ery MCV- Stredný objem erytrocytov
82,1
80-100
fl - femtoliter

Farb.ery MCH – farbivo
28,7
28-36
pg (pikogram)

Str.far.k. MCHC- Stredná koncentrácia hemoglobínu v erytrocyte
350
320-360
g/l –
gram/ liter

Trombocyty PLT- krvné doštičky
233
120-380
x10 Ù 9/l

Tr.str.ob MPV- stredný objem trombocytov
6,5
5,0-10,0
fl - femtoliter



Podľa svojich výsledkov by som asi mal „začať“ jesť viac sacharidov, pretože mám až veľmi nízky cholesterol, optimum je nad 200 mg/dL. Jedna štúdia vedená na 41 000 ľuďoch zistila, že tí, ktorí vďaka statínom znížili cholesterol na minimum, mali zvýšené riziko rakoviny, zatiaľ čo iná štúdia ukázala, že nízky cholesterol má prepojenie s Parkinsonovou chorobou.

Ďalej chcem doplniť, že okrem trans mastných kyselín a sacharidov je veľkým vinníkom zvýšenia cholesterolu, a v USA vinník nadváhy číslo 1, a tým pádom aj pôvodca väčšiny civilizačných ochorení, fruktóza. Konkrétne HFCS (High fructose corn syrup), ktorý je  v USA vyrábaný z GMO kukurice a je napchatý vo fast foode, džúsoch (Capri- Sonne), diétnych nápojoch, sladených vodách (Coca Cola), cereáliách a ďalších technologicky spracovaných produktoch.

Je to obdoba „nášho“ glukózovo-fruktózového sirupu. U nás by nemal byť GMO (asi ale je), ale funkciu má tú istú, vytvoriť závislosť. Maximálna denná konzumácia fruktózy by mala byť do 25g, ideálne do 15g. Fruktóza sa metabolizuje až v pečeni a až potom sa premieňa na tuk. Okrem toho z nej tukovatie pečeň, čo je veľmi nebezpečné.

Chcem ešte vysvetliť svoj slabo vysvetlený záver tretieho článku. Ďakujem pánovi „Banbymu“ (v diskusii na sme.sk) za upozornenie. Takže pokiaľ máte cholesterol väčší ako 330 mg/100ml = 330 mg/dL, ste v riziku. U nás sa však používa hodnota mmol/L. Sám nechápem všetkým prevodom, ale po preštudovaní rôznych dokumentov som zistil toto (jedná sa však o medicínske odporúčania):

Triglyceridy:
Optimálne- nižšie ako 150 mg/dL = 1,69 mmol/L
Zvýšená hladina- 150-199 mg/dL = 1,69-2,25 mmol/L
Vysoká hladina- viac ako 200-499 mg/dL = 2,26-5,63 mmol/L
Veľmi vysoká hladina- viac ako 500 mg/dL = 5,64 mmol/L
1 mmol/L = 88,65 mg/dL

Cholesterol:
Optimálne- nižšie ako 200mg/dL = 5,17 mmol/L
Zvýšená hladina- 200-239 mg/dL = 5,17-6,18 mmol/L
Vysoká hladina- viac ako 240 mg/dL = 6,21 mmol/L
1 mmol/L = 38,65 mg/dL

Cukor:
1 mg/dL = 18 x mmol/L 
1 mmol/L = mg/dL /18

Keď vydelíte hodnotu HDL cholesterolu k celkovému cholesterolu, malo by to byť viac ako 24%, pod 10% máte problém.
Príklad HDL = 2 mmol/L, celkový = 6 mmol/L, takže  2 / 6 = 0,33333 x 100 = 33,3333%

Pomer triglyceridov a HDL by mal byť menej ako 2.
Príklad TGL = 1 mmol/l, HDL = 2 mmol/L –  1 / 2 = 0,5


Ďalej chcem povedať, že aj včera po odbere som mal svoje typické raňajky- 3 surové domáce vajcia (chováme sliepky). Dnes pre istotu 4 vajcia + ½ dcl olivového oleja, 1PL požutých ľanových semiačok (inak iba prejdú tráviacim traktom), 10g masla, 5g jablčnej vlákniny (pektín). Kokosový olej alebo strúhaný kokos som dnes nemal a ani proteín, ktorým si to osladzujem. Ten už nemám dlhšie. Tí, ktorí to chcú skúsiť, však odporúčam si ho zohnať.


Samozrejme ráno 5g sójového granulového lecitínu a bohužiaľ už  druhý deň nemám tekutý rybí olej z lekárne, ktorým by som inak raňajky zapil. Momentálne otec chystá domáce „skutočné“ klobásy k mojim pondelňajším 23.narodeninám. Recept tu.

Ešte chcem povedať, že keď som išiel od svojej doktorky, volal som otcovi či kúpil zeleninu. Povedal mi, že nekúpil, pretože bola škaredá a pani pred ním v obchode vyložila 3 hlávkové šaláty z košíka kvôli hnilobe. Našťastie som presne v tom momente išiel okolo jedného stánku v Považskej Bystrici pod SPŠ, tak som k nemu zabočil.

Kúpil som 2 domáce krásne uhorky za 1,30 za kus, krásne 3 veľké domáce papriky po 3,50 za kg a 2 veľké domáce hlávkové šaláty za 0,50 za kus. Platil som 2,90e a chcem povedať, že tie šaláty boli také veľké, čisté a krásne, že také ste určite už dlho nevideli. Minimálne celú zimuJ a na rozdiel od toho hlávkového šalátu z Belgicka, čo som kúpil v Nitre v bežnom supermarkete, neboli malé, zhnité a nemusel som odtrhnúť polovicu listov. Už sa teším ako si z tej zeleninky urobím šalát k morčaciemu mäsu na obed (mäso nemám domáce, preto ho marinujem 4-6 hodín v pive, aby sa zbavilo antibiotík a hormónov, čo pichajú zvieratám), šalát so syrom na olovrant a šalát k praženici na večeru.

Medzitým som mal na desiatu svoj obľúbený pokrm- Tvarohovú mňamku (250g tvarohu, 250g bieleho plnotučného jogurtu, 1 banán, ½ dl olivového oleja, 10g masla, 50g horkej čokolády 86%, 1PL požutých ľanových semiačok, 5g špaldových otrúb, 5g jablčnej vlákniny. Všetko rozmixovať v mixéri). Pred spaním 0,5l originál kefíru z kefírových zŕn vytvoreného zo skutočného mlieka z mliekomatu s dvojdňovou zárukou.   


Cieľom nebolo robiť vám chúťky, ale dať vám približnú predstavu o skutočných jedlách. Ešte poznámka. Na tržnici kúpite 10 domácich vajec za 1,50e a menej.

Vráťme sa však ku 4.kroku ku zdraviu- Konzumujte dostatok správnych tukov. Už viete, že cholesterol a správne nasýtené tuky sú váš priateľ. Nadviažem teda na koniec 3.článku.

Do dnešného dňa si mnohí lekári a vedci, ktorí veria „dogme“ o škodlivosti nasýtených tukov, nevedia vysvetliť, prečo napríklad Eskimáci, ktorí konzumujú prevažne nasýtené tuky a cholesterol z mäsa tuleňov, divej zveri a veľrýb, majú najnižší výskyt ischemickej choroby srdca. Ich strava pozostáva zo 75% nasýtených tukov. Okrem nich aj iné skupiny obyvateľstva, ktoré konzumujú prevahu nasýtených tukov a cholesterolu, majú minimálny výskyt srdcových problémov.

Kmeň
Hlavná strava
Percento nasýteného tuku
Masajovia v Keni/Tanzánii
Mäso, mlieko, krv dobytka
66 percent
Inuiti (Eskimáci) v Arktíde
Tulenie a sobie mäso, podkožný tuk (blubber)
75 percent
Rendille kmeň v Keni
Ťavie mlieko, mäso, krv
63 percent
Tokealu, atolové ostrovy v teritóriu Nového Zélandu
Ryby a kokosové orechy
60 percent



Čo je ďalší faktor, ktorý rozhoduje o vašom zdraví?


Jedným z vysvetlení je, že napríklad Eskimáci majú zároveň v strave vynikajúci pomer omega-3 ku omega-6 mastným kyselinám. Tým sa dostávame k ďalšiemu dôležitému faktoru pre vaše zdravie.


Veľmi podstatný faktor je váš pomer medzi omega-3 a omega-6 mastnými kyselinami. V bežnej strave, ktorú konzumuje väčšina obyvateľstva (fast food, bufety, reštaurácie, polotovary, technologicky spracované potraviny), je tento pomer od 1:10 až do 1:50 v prospech omega-6 mastných kyselín, čo predstavuje obrovské riziko kardiovaskulárnych ochorení. Z čoho vzniká takýto nepomer?

Ľudia málo konzumujú omega-3 mastné kyseliny v tučných rybách a stále do seba pchajú omega-6 mastné kyseliny, ktoré sú ukryté v margarínoch, rastlinných olejoch a prakticky v každej technologicky spracovanej potravine (pečivo, keksy, fast food, koláče, sladkosti). Dnes je to však zložité aj s rybami, pretože obsahujú ťažké kovy a iné toxíny.

Vodné toky sú zamorené a takisto niektoré ryby menia pohlavie vplyvom ženskej antikoncepcie (ďalší veľký klam pre ženy spolu s mamografiou), ktorú čističky nedokážu odstrániť z vôd a pijeme ju denne. Napríklad, pred pár dňami som si bol dať vymeniť prvé 2 z 10 amalgámových plomb. Jedna obsahuje 50% ortuti, čo je 1g, ktorý by zamoril 20 akrové jazero rýb. Amalgámové plomby sú už zakázané vo Švédsku, Dánsku, Nórsku a iných krajinách.

Bohužiaľ v USA je to stále veľký biznis. Len tento rok sa do prírody dostane viac ako 50 metrických ton ortuti a z toho vyše polovica vďaka inštalovaniu a odinštalovaniu amalgámových plomb. Ortuť sa nedokáže zničiť v atmosfére, preto padne v podobe zrážok do vôd a pôdy. A tento kolobeh ide stále dokola a vo väčšom množstve.

O rôznych podobných svinstvách pravidelne píšem vo svojej komunite a skupine. Ešte uvediem, že pani zubárka ma priveľmi nepustila k slovu, keď som jej chcel vysvetliť postup, akým mi ich má odstrániť. Tak som sa snažil aspoň nedýchať a hlavne neprehĺtať. Povedať jej však, že si má po každej plombe vymeniť rukavice, som sa neodvážilJ.


Vráťme sa však k omega-6 mastným kyselinám. Pomer omega-3 ku -6 je jeden z veľmi podstatných faktorov pre zachovanie zdravia. Preto sa vyhýbajte technologicky spracovaným potravinám, margarínom, stuženým tukom na varenie a pečenie, rastlinným olejom a neviem ešte akým anti-potravinám. Zároveň si doprajte rybí tuk vo forme oleja z lekárne alebo v ideálnom prípade olej z krillu.

Omega-6 mastné kyseliny sa nachádzajú hlavne v:
  • Slnečnicový olej
  • Sójový olej
  • Kukuričný olej
  • Arašidový olej
  • Dostatočne aj v repkovom a sezamovom oleji 



Z týchto olejov sa tiež vyrábajú margaríny a stužené tuky. Podľa jednej štúdie, omega-6 mastné kyseliny podporujú rast rakoviny prostaty. Ešte pred 100 rokmi človek skonzumoval priemerne menej než 1,4 kg týchto olejov za rok. Dnes je to viac než 34 kg za rok na osobu.

Problém je totiž aj v tom, že rastlinné oleje a tuky podliehajú, na rozdiel od nasýtených tukov, veľmi ľahko oxidácii vplyvom vzduchu a teploty. Tieto oleje sú najskôr zbavené všetkých hodnotných látok a potom sú rafinované pri teplote 220-240°C. Následne umelo farbené, ochucované, aromatizované a napustené umelými vitamínmi, ktoré nemajú takmer nijaký prospech pre zdravie. A môže sa na vás z obalu takého oleja usmievať aj najlepší šéfkuchár.  

Jedinou výhodou týchto olejov u nás je, na rozdiel od USA či Kanady, že nie sú vyrobené z GMO surovín. Nadmerná konzumácia slnečnicového a repkového oleja preukázane vedie k:

  • Astme
  • Slepote
  • Srdcovým problémom
  • Rakovine

Z takýchto rafinovaných olejov sa následne vyrábajú margaríny a stužené tuky. Nasýtené tuky ako kokosový olej alebo bravčová masť, nepodliehajú oxidácii do teploty 190-200°C. Preto sú jediné oleje vhodné na prípravu pokrmov ešte spoločne s palmovým tukom, ale ten má nižší bod oxidácie.


Ktoré tuky sú teda nevhodné a ktoré vhodné? Ako ich skladovať, pripravovať a konzumovať? Toto všetko sa dozviete v záverečnom 5.článku môjho 4.kroku ku zdraviu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

5 výhod minerálnych vôd + aké majú liečivé účinky? 2. časť

Pijete pravidelne minerálne a pramenité vody? Tak tento článok vám môže veľmi pomôcť pri ich výbere. V druhej časti som sa zameral na výhody...